11
Elektrik, Elektronik / Ynt: Garip Bir Durum - Daha Önce Karşılaşan Oldu mu Acaba?
« Son İleti Gönderen: tolgadurudogan 06 Aralık 2021, 19:58:02 »
Artık sorunun ECM/PCM kaynaklı olduğuna %99 eminim. Bu kadar zamandır hemen her sürüşte OBD ile kayıt aldım. Aynı zamanda yurtdışı forumlarda ve "kendin yap" türü çalışmalarda da inceledim.
Açıkçası durum iyileşmek yerine daha kötüye gidiyor, yani rastgele uyarıları verme sıklığı artıyor. Yüksek olasılıkla devre kartında (elektronik tabirle) sızdırma yapan bir eleman var. Bu yüksek olasılıkla bir veya birkaç kapasitör (bu model PCM kartında 6 ana kondansatör var) ve beraberindeki transistörler veya diyotlardan olabilir.
ECM/PCM'in tam devre şemasını bulabilseydim daha net bir tahmin yapabilirdim. Ancak muhtemelen güç besleme girişindeki bir kapasitör artık ömrünü tamamlamış, belki başkaları da. Tahminim ECM/PCM'in bunun üzerinden ara ara tetikleme yaparak elektrik güç sisteminin gerilimini okumaya çalıştığı. Eğer 12.5 V görüyorsa (normalde akü bu seviyede ve ek güç talebi yoksa alternatör sistemi bu seviyede tutacak şekilde çalışıyor) sorun yok. Ancak bunu denediğinde sistem gerilimi hızlı bir şekilde düşünce akünün şarjlı olmadığını zannedip alternatöre "şarj etme" komutu gönderiyor. Bunu birkaç kez tekrarladıktan sonra da akünün bitik olduğunu zannedip alternatörü sürekli 14+V seviyesine çekiyor.
Bu çalışma şekli aküyü de, alternatörü de kısa sürede tüketecek bir şey. Ayrıca yakıt tüketimini de gereksiz yükseltir.
Şu videoda (https://www.youtube.com/watch?v=6TNQha4SKVk) eleman ısı tabancasıyla açtığını söylüyor ama çakmağı konnektörlerin olduğu kısma yaklaştırınca konnektöre zarar vermeye başladı, hemen geri çektim. 500 C lik ısı tabancası oraya tutulamaz, conta ile birlikte konnektörü de eritip bırakır orada. Tek seçenek tüm konnektör lehimlerini açıp o şekilde kartı almaktı, o riske de şimdilik girmek istemedim. Yani asıl devre elemanlarını kontrol edemedim.
Yeni ECM elime ulaşınca yaparım o kontrolü artık. O geldiğinde onun değişimini yanında tüm elektrik sisteminin kontrolünü de isteyeceğim. Her ne kadar ben emin olsam da, tek seferde kesin atış olsun.
Açıkçası durum iyileşmek yerine daha kötüye gidiyor, yani rastgele uyarıları verme sıklığı artıyor. Yüksek olasılıkla devre kartında (elektronik tabirle) sızdırma yapan bir eleman var. Bu yüksek olasılıkla bir veya birkaç kapasitör (bu model PCM kartında 6 ana kondansatör var) ve beraberindeki transistörler veya diyotlardan olabilir.
ECM/PCM'in tam devre şemasını bulabilseydim daha net bir tahmin yapabilirdim. Ancak muhtemelen güç besleme girişindeki bir kapasitör artık ömrünü tamamlamış, belki başkaları da. Tahminim ECM/PCM'in bunun üzerinden ara ara tetikleme yaparak elektrik güç sisteminin gerilimini okumaya çalıştığı. Eğer 12.5 V görüyorsa (normalde akü bu seviyede ve ek güç talebi yoksa alternatör sistemi bu seviyede tutacak şekilde çalışıyor) sorun yok. Ancak bunu denediğinde sistem gerilimi hızlı bir şekilde düşünce akünün şarjlı olmadığını zannedip alternatöre "şarj etme" komutu gönderiyor. Bunu birkaç kez tekrarladıktan sonra da akünün bitik olduğunu zannedip alternatörü sürekli 14+V seviyesine çekiyor.
Bu çalışma şekli aküyü de, alternatörü de kısa sürede tüketecek bir şey. Ayrıca yakıt tüketimini de gereksiz yükseltir.
Şu videoda (https://www.youtube.com/watch?v=6TNQha4SKVk) eleman ısı tabancasıyla açtığını söylüyor ama çakmağı konnektörlerin olduğu kısma yaklaştırınca konnektöre zarar vermeye başladı, hemen geri çektim. 500 C lik ısı tabancası oraya tutulamaz, conta ile birlikte konnektörü de eritip bırakır orada. Tek seçenek tüm konnektör lehimlerini açıp o şekilde kartı almaktı, o riske de şimdilik girmek istemedim. Yani asıl devre elemanlarını kontrol edemedim.
Yeni ECM elime ulaşınca yaparım o kontrolü artık. O geldiğinde onun değişimini yanında tüm elektrik sisteminin kontrolünü de isteyeceğim. Her ne kadar ben emin olsam da, tek seferde kesin atış olsun.